Анксиозноста на новото време

Современата анксиозност не произлегува од реална опасност, туку од внатрешна дезориентација. Живееме во време на лажни вредности, каде што се цени изгледот, а не суштината; брзината, а не смислата; вниманието, а не љубовта.
Она што стручно се нарекува chronic stress activation односно потреба од постојана возбуда на нервниот систем – денес е секојдневие. Луѓето живеат во постојана подготвеност за борба или бегство, иако нема вистинска опасност. Сето ова допринесува телото да се претвори во заробеник на сопствените мисли.
Сите ние сме под непрекинат притисок да бидеме успешни, интересни, совршени. Меѓу „можеш сè“ и „не вредиш ништо“, најлесно се губи природниот идентитет.
Се раѓа когнитивна дисонанца поточно судир меѓу внатрешните вредности и надворешните очекувања. Од таму доаѓа чувството на постојана анксиозност, нејасен немир, страв без причина.
Лажните пријателства, површните врски, трката по пари и слава уште повеќе придонесуваат да се создаде емоционална изолација. Парадоксот е очигледен: никогаш не сме биле толку многу поврзани, а никогаш толку осамени. Тоа е всушност она што во науката се нарекува social isolation amidst hyperconnectivity или болест на модерниот човек кој е поврзан со сите, но емоционално отсечен од самиот себе. За да биде уште полошо, системот ја поттикнува оваа состојба. Зашто анксиозниот човек е предвидлив, тој е потрошувач, зависен од потврди. Од друга страна, здравиот човек е смирен и не троши пари на глупости и непотребни задоволства, не се натпреварува, не се плаши. Затоа системот ја одржува културата на вештачка среќа и изглумена еуфорија.
Младите, пак, имаат нови форми на притисок. Да се биде постојано среќен станува нова форма на психолошко насилство. Не смеат да бидат тажни, заморени, несигурни односно не смеат да бидат нешто што ќе прави да изгледаат „нормални“. Во обидот да се изгледа совршено, се губи врската со вистинското „јас“.
Патот кон внатрешниот мир не е во контролата, туку во прифаќањето. Да престанеме да бркаме слика за животот и да почнеме да живееме. Да научиме да бидеме присутни, да не брзаме, да не мораме. Среќата не е цел, таа е ритам. Ритам на дишењето, на свеста, на љубовта кон себе и кон другите.
Затоа, не се обвинувајте доколку не се чувствувате добро. Тоа не е ваша вина, туку повеќе реакција на болниот свет околу вас. Бидете благи кон себе. Бидете свои, а не тоа што најблиските околу вас сакат да бидете. Зашто во време на лажни вредности, да останеш човек е најголемиот чин на храброст.

Хоџо Џутсу и Шибари – Традиционални јапонски самурајски вештини за врзување и контрола

Хоџо Џутсу, позната и како Нава Џутсу, претставува традиционална јапонска боречка вештина за врзување и задржување на лица со помош на јаже. Таа е дел од богатото самурајско наследство и потекнува од времето на многубројните граѓански војни во Јапонија – Земјата на изгрејсонцето. Оваа техника е типично јапонски производ на нивната длабока култура, во која прецизноста, дисциплината и естетиката се испреплетени во секојдневието.

Во периодот на Сенгоку Џидаи (епохата на граѓанските војни пред 17 век), животот бил исполнет со опасност и несигурност. Во честите битки меѓу завојуваните кнежевства, многупати страдале обичните луѓе. Како и во сите војни, се појавувале групи одметници кои ги пљачкосувале селаните и нивните имоти. Затоа, самураите, освен на бојното поле, биле принудени да се борат и со криминални банди.

Со текот на времето, се покажало дека е покорисно разбојникот да се зароби отколку да се убие на лице место, бидејќи за време на испрашувањето можел да открие информации за своите соучесници. За таа цел, самураите ја развиле вештината Хоџо Џутсу, која најчесто се предавала како дел од наставата во рамките на другите боречки школи (рју-ха).

Со завршувањето на војните и воспоставувањето на мирот во Едо периодот, техниката не исчезнала. Напротив, продолжила да се користи, но овојпат во служба на полицијата и правосудниот систем. Наместо за заробување непријатели на бојното поле, се користела за апсење криминалци.

Иако со текот на времето самураите исчезнале од општествената сцена, Хоџо Џутсу се практикувала речиси до почетокот на 20 век. Подоцна, полицијата почнала да применува пософистицирани методи, како метални направи – лисици, но вештината не исчезнала целосно. Таа останала дел од традиционалните боречки школи и кај некои Јапонци прераснала во предмет на вистинска опседнатост и восхит.

Со современите времиња, врзувањето добило нова димензија. Од практична техника за контрола, Хоџо Џутсу се претворила во еротска уметностШибари. Во оваа форма, врзувањето не служи за лишување од слобода, туку како чин на доверба, естетика и сензуалност. Самото врзување станува дел од интимниот ритуал – доколку во Хоџо Џутсу владее дисциплината, во Шибари владее уметноста.

Чинот на врзување е подеднакво, а понекогаш и повеќе возбудлив од самиот сексуален чин. Позицијата на телото, симетријата на јазлите, допирот на влакното од јажето врз кожата – сето тоа создава чувство на рамнотежа меѓу доминација и предавање, контрола и доверба.

Од каде потекнува оваа фасцинација со врзувањето?

Јапонската култура отсекогаш негувала обредна симболика на завиткување и врзување, особено во контекст на Шинто религијата, каде врзувањето се користи за обележување на свети простори и предмети. Но, уште од најмала возраст, Јапонците се навикнуваат на прецизно врзување: традиционалната облека кимоно не се закопчува со копчиња или ластици, туку се врзува со појаси (оби). Од таму потекнува чувството за совршенство во јазолот – вештина што преминува од практично во уметничко.

Воените услови, пак, ја поттикнале потребата од функционално и сигурно врзување при транспорт на заробеници. Така се развиле и усовршиле различни техники, кои подоцна нашле свое место и во секојдневниот живот.

Во Хоџо Џутсу се користат два основни типа јажиња:

  1. Хајанава – тенко јаже со дебелина од 3–4 мм, кое се носело на ножницата на мечот. Се користело за брзо и практично врзување на приведените лица. Кај заробениците од повисок сталеж, врзувањето имало и естетска функција, за да се намали нивното понижување.
  2. Хонава – подебело јаже, со должина од околу 3 метри и дебелина над 6 мм, кое се користело за сигурен транспорт на затворениците. Овие техники најчесто ги изведувала група од повеќе лица, што овозможувало поголема контрола и прецизност.

За совршено изведување на техниките, било неопходно одлично познавање на човечката анатомија, како и разбирање на психолошките аспекти на контролата и покорноста.

Посебен правец во оваа уметност е Кинбаку – збор што во превод значи „убаво врзано“. Во Кинбаку, акцентот се става на естетиката, емоцијата и интимноста. Се обрнува внимание на затегнувањето на јажето околу телото, најчесто околу градите или половината, со што се создава и визуелен и емотивен ефект. Возбудата, велат мајсторите, се наоѓа во моментот на создавањето, не во резултатот.

Почетоците на Шибари и Кинбаку може да се пронајдат уште во времето на традиционалните корју вештини, но современите форми се развиле во Едо периодот. Во споредба со Хоџо Џутсу, тие се многу понежни и внимателно изведени, за да се избегнат повреди.

Според историските извори, сексуалното врзување за првпат се појавува токму во периодот Едо. Сеију Ито се смета за татко на модерниот Кинбаку – во почетокот на 20 век тој ја проучувал и практикувал старинската Хоџо Џутсу, внесувајќи уметничка и еротска димензија во неа. Во 1950-тите години, Кинбаку станува популарен преку објавување фотографии со врзани модели во јапонските списанија, а во 1960 година Еикеичи Осада прв јавно ја демонстрирал оваа уметност.

Традицијата на Торинава техниките (техники за полициско врзување) долго време се предавала во полициските школи, но со воведувањето на современи методи тие постепено биле исфрлени од обуката. Денес, ова древно знаење го чуваат мајсторите во корју доџоата – традиционалните школи за боречки вештини.

Еден од последните чувари на ова наследство бил соке Нава Јумио (1912–2006), наследник на школата Масаки-рју Буџутсу. Тој оставил зад себе неколку книги со практични описи на 25 традиционални техники за врзување, сочувани од неговите претходници и документирани во редок архивен материјал – деншо и макимоно.

Игор Довезенски
www.bujinkan.mk

Шиноби Таисо и Вагусниот нерв

ШТО НАВИСТИНА СЕ СЛУЧУВА СО ТЕЛОТО ЗА ВРЕМЕ НА ШИНОБИ ТАИСО (ЈАПОНСКА ЈОГА) И УЛОГАТА НА ВАГУСНИОТ НЕРВ

Многу луѓе кои практикуваат јапонска јога во нашето Доџо или во фирмите каде што држиме часови, за кратко време почнуваат да забележуваат промени што понекогаш ги изненадуваат, а понекогаш не се ниту свесни за нив. Смирен пулс и јасна глава, исчезната напнатост во вратот, стабилен стомак, подобро варење, подобра работа на срцето, лесно дишење и чувство на ментален мир што останува со часови, па дури и со денови. Најголем дел од нив веруваат дека тоа се случува спонтано, без некоја особена причина, и често го објаснуваат со реченици како „еј баш ме отпушти“, „ми се средија нервите“ или „како добро се смирив“. Но зад овој процес не стои случајност, туку многу јасна биолошка, анатомска и нервна механика во која централно место има вагусниот нерв, а кој преку специјалните Шиноби Таисо вежби намерно се стимулира.

Вагусниот нерв е десетиот кранијален нерв и претставува најважната комуникациска патека меѓу мозокот и внатрешните органи. Тој започнува во мозочното стебло, минува низ вратот, се спушта во градниот кош и завршува длабоко во абдоменот, поврзувајќи ги срцето, белите дробови, желудникот, цревата и целиот систем кој го регулира внатрешниот ритам на телото. Вагусниот нерв е главниот столб на парасимпатичкиот нервен систем – оној дел од нервниот апарат што го смирува организмот, го исклучува внатрешниот аларм и го извлекува телото од состојбата на „борба или бегство“. Кога вагусниот нерв се активира, срцевиот ритам се стабилизира, дишењето станува длабоко и природно, мускулниот тонус омекнува, варењето се подобрува, воспалителните процеси се намалуваат, а умот ја напушта состојбата на хаотичен стрес.

Она што е особено интересно е дека јапонската јога директно и многу ефикасно го стимулира овој нерв. Со бавни, функционални и свесни движења, со правилно дишење и со специфична телесна геометрија, јапонската јога испраќа тивки сигнали до вагусниот нерв, кој потоа ја активира внатрешната програма за смирување, обновување и самоисцелување. Тука се случува најголемото недоразбирање кај учениците: додека вежбаат, тие често немаат претстава што точно се случува во нивното тело. Мислат дека само „растегаат“, „вежбаат“, „дишат“ и „се релаксираат“, а не сфаќаат дека зад кулисите се одвива прецизен неврофизиолошки процес воден од искусната рака на инструкторот за Шиноби Таисо.

Инструкторот, пак, многу добро знае што се случува. Тој свесно ги избира движењата, позициите и ритамот на дишење за да го вклучи вагусниот нерв и да го доведе телото во состојба на регулација. Неговата цел не е да држи анатомски или медицински предавања за време на секој час, ниту да го преоптоварува ученикот со детални објаснувања. Тој не го подготвува ученикот да стане учител, туку да оздрави, да се смири, да се врати во рамнотежа и да почне да живее во телото без болка, со здраво срце, без напнатост и без измачувачка психичка тежина. Инструкторот ја разбира мапата на телото, ги познава нервните врати низ кои се влегува во парасимпатичка активација, и точно знае зошто секое движење е таму каде што е и зошто доаѓа токму во тој момент од вежбата.

Учениците, пак, често и не мора да го знаат тоа. Доволно е да вежбаат, да се препуштат на процесот и да дозволат телото да реагира. Објаснувањето може да дојде подоцна, а за многумина и не мора никогаш да дојде — бидејќи целта не е интелектуално разбирање, туку телесно ослободување и ментален мир. Сепак, за оние кои имаат потреба да разберат, важно е да се каже едно: зад секое смирување, зад секое отпуштање, зад секое подобрено варење и зад секој стабилизиран нервен систем стои активираниот вагусен нерв, а јапонската јога е еден од најмоќните патишта што го буди токму него.

Како вагусниот нерв придонесува за здраво срце

Кога вагусниот нерв е смирен и активен, неговото влијание најсилно се забележува врз срцето. Тој делува како природен регулатор на срцевиот ритам, тивок чувар кој му дава команда на срцето да забави, да се ослободи од напнатоста и да работи во склад со остатокот од телото. На тој начин го намалува оптоварувањето врз срцевиот мускул и ја зголемува неговата издржливост. Срцето не трча пред телото, не бега, не се грчи во илјадници отчукувања на ден – туку пулсира ритмично и природно, како што му е зададено од природата.

Оваа регулација создава стабилен и избалансиран срцев ритам, што е еден од најважните показатели за здрав нервен систем и силно кардио-васкуларно здравје. Кога вагусниот нерв е активен, варијабилноста на срцевиот ритам се подобрува, што значи дека срцето знае да се прилагоди – да забрза кога треба, да забави кога е безбедно и да остане мирно кога опасност нема. Тоа е срце кое работи со телото, а не против него.

Токму тука повторно се открива силата на јапонската јога. Луѓето доаѓаат на вежбање, ги изведуваат инструкциите, го следат движењето, го слушаат сопственото дишење и мислат дека „само вежбаат“. Но за време на сите тие свесни и внимателни движења, инструкторот намерно ги води низ процес кој ја активира парасимпатичката регулација и му помага на срцето да се префрли во состојба на смирен проток и ритам.

И токму затоа, доволно е да следат. Доволно е да дишат. Доволно е да веруваат во процесот. Сè друго го завршува тивката физиологија на телото – со помош на вагусниот нерв, кој го успокојува срцето, го смирува внатрешниот оган на стресот и му овозможува на организмот повторно да ја почувствува природната состојба на рамнотежа.

Зошто луѓето зрачат со посебна енергија за време на вежбањето на јапонска јога?

Многумина забележуваат уште една појава за време на вежбањето на јапонската јога: чувството дека од телото „истекува“ енергија. Некои велат дека се потат премногу, други дека им се врти, трети дека одеднаш им се спие, а четврти чувствуваат како да им се спушта некој товар од градите, вратот или стомакот. Сите овие реакции не се чудни и не се случајни. Тие се последица на тоа што телото конечно почнува да ја испушта енергијата што со години била заглавена во него – енергијата на напнатост, на плашливи реакции, на незавршени емоционални процеси и на телесни стеги што човек ги носи несвесно, од ден во ден.

Кога телото преминува од состојба на стрес во состојба на смиреност, вагусниот нерв го отвора патот, а парасимпатичкиот систем дозволува она што било потиснато да излезе на површина и да се ослободи. Стресната енергија не исчезнува сама од себе – таа мора да биде исфрлена. Кај некого тоа ќе биде преку дишење, кај друг преку потење, кај трет преку неконтролирана емоција. Вежбачот често мисли дека тоа се случува „однапред“, „ненадејно“ или „без причина“, но вистината е дека токму тогаш телото исфрла нешто што одамна требало да го испушти.

Вежбачот не мора да знае што точно се случува во неговиот нервен систем – доволно е да биде правилно насочуван. Инструкторот ги гледа телесните реакции, го слуша дишењето, го забележува ритамот на движењето и точно знае кога енергијата почнува да се движи, кога почнува да се чисти, и кога се подготвува да го напушти телото.

Затоа за време на јапонската јога човек не губи енергија – ослободува енергија. Стара, потрошена, заглавена и токсична енергија, која му ја краде силата, вниманието, сонот и здравјето. Во моментот кога таа ќе се испушти, нервниот систем се смирува, срцето се стабилизира, умот се расчистува и телото повторно почнува да живее природно, без внатрешен притисок. Човекот кој ќе го постигне тоа преку Шиноби Таисо секогаш е расположен, насмеан, зрачи со некоја посебна аура што сите ја забележуваат. Она што многумина го нарекуваат „посебна енергија“ е всушност физиологија во чиста форма – процес на ослободување кој го отвора патот за целосно враќање на човекот во неговата природна состојба: мир, стабилност и присутност.

За РАМНОДУШНОСТА

Рамнодушноста не е отсутност на чувства, туку нивно психолошко замрзнување. Таа претставува состојба во која емоционалните системи престануваат да реагираат на стимулите што порано предизвикувале длабоки реакции.
За разлика од омразата, која сè уште подразбира активна емоционална врска со објектот, рамнодушноста означува целосно прекинување на таа поврзаност.
Од психолошка перспектива, рамнодушноста е форма на емоционална одбрана, често резултат на долготрајна афективна преоптовареност. Кога личноста е изложена на повторени разочарувања, конфликти или загуби, психата понекогаш избира „емоционално исклучување“ како стратегија за самоодржување. Но ова исклучување, со тек на време, може да прерасне во хронична состојба на апатија – не само кон конкретниот однос, туку и кон животот воопшто.

Во меѓучовечките односи, рамнодушноста е најдлабоката форма на оддалеченост. Таа не создава конфликти, туку тишина; не провоцира болка, туку празнина.Додека омразата може да се трансформира бидејќи во неа сè уште има енергија, импулс и афект, рамнодушноста нема динамика што би овозможила промена. Таа е крајната психолошка стагнација на емоциите.

Рамнодушноста се поврзува со состојби како емоционална исцрпеност, депресивна незаинтересираност и неможност за справување со проблем или ситуација. Таа може да биде знак на потисната болка или незавршена тага, каде личноста, за да избегне страдање, несвесно ја блокира целата емоционална палета.
Сепак, рамнодушноста има и пошироко општествено значење. Таа е тивок двигател на моралниот пад, кога луѓето престануваат да реагираат на неправдата, насилството или страдањето околу себе односно се создава колективна етичка анестезија. Токму затоа, рамнодушноста не е само личен, туку и цивилизациски проблем.
Во суштина, крајот на љубовта, на доблеста и на човечноста не доаѓа со омразата, туку со рамнодушноста поточно со моментот кога ништо повеќе не нè допира.
Зашто омразата, иако болна, е сè уште жива емоција. Таа содржи остатоци од врска, од страст и од значење. Понекогаш токму преку неа љубовта може повторно да се роди, па дури и во почиста, подлабока и посилна форма од претходно. Но таму каде што завладеала рамнодушноста, љубовта е веќе неповратно мртва, без можност за воскреснување.
п.с. Во изминатите години забележувам дека делови од моите текстови сè почесто се појавуваат на туѓи профили и објави, претставени како оригинално авторство. Истите содржини ги среќавам и на различни фан-страници, а понекогаш и преведени на странски јазици.
Иако ова, лично, не ме засега ниту ме вознемирува, сепак би било коректно од аспект на почит кон авторството да се наведе името на авторот. Не од суета, туку од елементарна чесност и одговорност, за да биде јасно кој стои зад написот и кој ја презема одговорноста за неговата содржина, доколку некој одлучи да ѝ се спротивстави.

Љубов...

Во животот мој имав безброј авантури и само три вистински љубови.
Од првата добив три преубави дечиња. Втората ми ја врати вербата во љубовта и ми остави грижа на совест што уште долго време ќе ме измачува. Третата ми ја уништи вербата во љубовта и ми остави горчина во душата.
Првата и третата љубов јас ги прекинав, откако тие направија сè што можеа за да ме натераат да ги оставам.
Втората љубов ја прекина таа, откако јас направив сè што можев за да ја натерам да ме остави.
Но сега сакам нешто да пишам за втората — за еден вистински ангел што одеше по земјава и што беше подготвена и душата да ја даде на ѓаволот за мене. За една преубава девојка која јас никогаш не ја заслужив, а сепак, некако ни се вкрстија патиштата и срцата. За една душа најмила, која ниту еднаш не ме повреди — ниту со збор, ниту со дело, ниту со мисла.
Пред неколку недели, сосема случајно, ја сретнав во еден мол. Се симнуваше со ескалаторот кон приземјето, а ја забележав со крајчето на окото додека излегував низ вратата од трговскиот центар. Облечена целата во бело, ме забележа и се стаписа.
Го спушти погледот за миг, но брзо сфати дека средбата е неизбежна и дека сепак ќе мора да се соочиме. Тргна кон мене, додека погледите ни беа вперени еден во друг. Се доближи и, без збор, ме прегрна.
Само што сакав да изустам нешто, ме прекина:
— Те молам, не зборувај ништо. Знам сè. Знаеш дека секогаш сум те разбирала без да проговориш ниту еден збор.
Се гледавме така, молчешкум, неколку секунди, а потоа, за да ја прекинам тишината, изустив нешто сосема бесмислено.
Таа, повторно полна со чувства, прозборе:
— Те чекав со години и ќе те чекав засекогаш, сè додека случајно не налетав на тебе и не те видов како љубиш друга. Ќе те чекав и понатаму, да знав дека е една од оние. Но забележав дека ја гледаш со очи полни љубов — дури и повеќе љубов отколку што некогаш имаше за мене. Ми требаа години по таа глетка за да почнам од почеток. Сега најдов човек што ме сака. Се надевам дека никогаш повеќе нема случајно да се сретнеме. Секоја средба со тебе е премногу болна…
Ја погледнав уште еднаш, со огромна почит, и се упатив кон излезот, по што тргнав кон автомобилот. Додека се движев, целосно ја сфатив нејзината порака за збогум. Таа многу добро знае дека, од моментот кога ќе биде со друг маж, ги закопува сите надежи — и кај мене и кај себе — за повторно оживување на љубовта.
Влегов во колата исполнет со некаква чудна среќа во душата. Не затоа што ја видов, туку затоа што нашла некој што, се надевам, ја заслужува многу повеќе отколку јас. А мене не ми беше потребна порака. Јас, уште многу одамна, во моментот кога сфатив дека не сум доволно добар за неа, ги закопав сите надежи за некаква иднина. Но таа е таква — сака секогаш да биде начисто, секогаш коректна и доречена.
Во нејзина чест — една кратка песна, како благодарност за сета љубов што ми ја дарила. За сите долги ноќи исполнети со страст и безброј споделувања на емоции, течности и енергии.
Последната песна посветена на неа…
——————————
Ангелот што не го заслужив
Ти ми дојде тивко, како зора меѓу зелени полиња,
со очи што ја препознаваа и гледаа сета тага на светот,
но сепак се смееше на секоја капка дожд,
како да во секоја гледаш благослов, а не солза.
Твоите раце мирисаа на добрина,
твоето срце — отворено како пролет што не бара ништо,
а, воедно, сè подарува.
Секоја твоја мисла беше милозвучен глас
што шепотеше „љубов“ дури и кога молчеше.
Јас, пак, груб од премногу денови зад себе,
со зборови што болат и печат,
со сомнежи што не умеат вистински да сакаат,
те гледав и не разбирав
дека пред мене стои ангел што оди по земјата.
Ти — голема уметничка душа,
сликаше со светлина,
со раскошни бои, родени во длабочината на твоето постоење,
ги обојуваше и моите темнини,
а јас не научив да те чувам.
Кога си замина,
небото не ми се затемни —
само потона и се повлече подлабоко,
како да се срами што ти верував премалку,
а сепак повеќе отколку што верував во сопствената сенка.
Сега, кога ќе го слушнам твоето име,
како да зјапам во старо писмо,
го чувствувам мирисот на она што било вистинско,
и знам — некои ангели не си заминуваат,
само се враќаат дома,
далеку од оние што не умееле
да ги сакаат чистите срца,
како твоето.
— Игор Довезенски, 15 октомври 2025

Инклузивноста во Буџинкан Македонија

Денес малку за отвореноста на нашето доџо кон ранливите групи или, ако употребам странски збор што е во мода (иако мене лично не ми се допаѓа) – инклузивноста.
Многупати сум зборувал дека Буџинкан Македонија е вистинско прибежиште за сите млади и возрасни на кои им треба поддршка, љубов, заштита, развој и семејство.
Што се однесува до диверзитетот, иако нашето доџо е познато по тоа што негува традиционални, патриотски и патријархални вредности, можеме да се пофалиме дека имаме најголем степен на разновидност на луѓе од сите останати клубови за боречки вештини во Република Македонија.
Се прашувате зошто?
Поради нашата искреност и желбата вистински да помогнеме таму каде што треба!
Да почнам по ред.
________________________________________
• Луѓе со попреченост
Во нашето доџо досега вежбале над педесет лица со попреченост, особено деца со аутистичен спектар. Толку сме познати по работата со нив, што стручни лица од медицинските центри во државата честопати им препорачуваат на родителите да ги носат децата токму кај нас на вежбање.
И тоа не е случајно. Речиси да не постои спортски или боречки клуб во државата што ги прима лицата со различен начин на развој и функционирање на мозокот.
Не само тоа – родителите често ни раскажуваат дека нивните деца биле грубо одбиени од страна на тренери во други клубови.
А ние? Сите тие деца што некаде ги одбиваат, ние ги прифаќаме и со сета наша сила се трудиме да го извлечеме максимумот од нив. И не само тоа, туку кон нив се однесуваме на ист начин како и кон сите други. Се шегуваме, ги потикнуваме тие да се шегуваат со нас. Ги критикуваме кога треба и ги учиме да прифаќаат критика со цел да бидат подобри.
Во ретки случаи, кога сметаме дека детето може да претставува опасност за себе или за другите, им кажуваме на родителите дека не сме во можност да помогнеме — но тоа се навистина ретки случаи.
Во најголем број, децата не само што се прифатени, туку и одлично напредуваат — во координацијата, рамнотежата, развојот на мускулно-скелетниот систем, како и во социјалните и комуникативните вештини.
Во моментов, во доџото имаме седум деца со аутистичен спектар кои одлично се дружат меѓусебно и со останатите ученици.
Се случувало, поради едно такво дете, да изгубиме десет други – поради себичноста на некои родители кои сметаат дека тие деца го нарушуваат мирот на нивните. Но ние секогаш сме избирале да му помогнеме на детето со попреченост, дури и по цена финансиски да ослабнеме и да го доведеме во прашање работењето на доџото, кое се самофинансира преку членарини со кои ја плаќаме закупнината на просторот.
(За работата со децата со аутистичен спектар ќе пишувам во друга прилика, со цел да ги мотивираме и останатите инструктори да ги прифаќаат.)
________________________________________
• Постари лица
Иако, за жал, ги нема многу, во историјата на доџото сме имале постари лица кои биле сами или напуштени од своите деца што заминале во странство.
Првото, срамежливо прашање секогаш гласи:
„Да не е срамота да вежбаме со децата тука? Сигурно сме многу стари за боречки вештини?“
По краток разговор им објаснуваме дека боречките вештини кои ние ги вежбаме не се спортска или натпреварувачка дисциплина, туку традиционален начин на психофизички развој – и дека токму поради годините би било одлично да почнат да работат на себе. За тоа, никогаш не е доцна.
Така, постарите лица си наоѓаат друштво, разонода, здравје и семејство во нашата средина.
________________________________________
• Сиромашни лица
Овие лица се моја слабост, бидејќи многу добро знам што значи „да се нема“.
Особено е жално што многу талентирани деца не успеале во животот само затоа што нивните родители не можеле да им овозможат повеќе.
Од друга страна, знам и многу разгалени деца што трошат пари на секакви глупости, само за да ги задоволат своите апетити што постојано растат.
Децата чии родители се невработени или имаат финансиски потешкотии, во нашето доџо плаќаат намалена членарина или се целосно ослободени од плаќање — и секогаш се добредојдени.
________________________________________
• Деца без родителска грижа
Ваквите деца целосно се интегрираат во нашето семејство. Им помагаме колку што можеме – преку згрижување, воспитување, донираме облека и спортска опрема за вежбање, и се трудиме да ги изведеме на вистинскиот пат.
Постарите ученици им се пример и се грижат за нив како постари браќа и сестри.
________________________________________
• Жртви на семејно насилство
Добредојдени се – за да ги заштитиме и да ги научиме самите да се заштитат од насилниците. Истовремено им даваме надеж дека можат да ја сменат својата сегашност и иднина, доколку храбро се соочат со животот и се посветат на личен развој.
________________________________________
• Сексуална ориентација
Ова е најинтересно од сè. Ќе објаснам накратко зошто.
Дали ви се верува дека во нашето патриотско, традиционално и патријархално доџо досега вежбале (или сè уште вежбаат) триесетина лица со хомосексуална ориентација?
Сигурно ќе се прашате како е можно геј мажи и лезбејки да вежбаат во доџо кое пропагира семејни и традиционални вредности. Едноставно е — ние сме искрени со нив, и тие го почитуваат тоа.
За разлика од многумина што во јавност зборуваат дека се целосно отворени и поддржуваат лица со различна ориентација, а зад грб зборуваат лошо за нив или се шегуваат на нивна сметка – ние тоа не го правиме.
Тие знаат дека единственото што бараме од нив е да не ги наметнуваат своите лични ставови или вредности над другите, и тука завршува сè.
Какви се нивните желби и чувства – тоа не нè интересира и не сакаме да знаеме. Сексуалниот живот е лична работа, и сè додека се држи во рамките на приватноста, е во ред.
Откако ќе почнат да вежбаат со нас, тие се прифатени и заштитени, и никој никогаш не обрнува внимание на нивниот приватен живот.
Како што реков погоре – секој може да прави во својата спална соба што сака, сè додека никого не повредува и не навредува.
Ние ги прифаќаме такви какви што се, тие не прифаќаат нас. Толку сме блиски што често знаеме да се пошегуваме едни со други и никој не се лути, бидејќи знаеме дека нема лоша намера.
Неколкумина од нив многупати ми имаат кажано:
„Сенсеи, иако си многу традиционален тип и конзервативец, те сакаме бидејќи си искрен и не работиш никому зад грб. Затоа сме членови на Буџинкан Македонија – тука нема дволичност.“

Нарцисоидни манипулатори

Во психолошка смисла, терминот „нарцис“ најчесто се користи за да се опише личност со нарцисоидни црти или нарцисоидно нарушување (NPD).

Тоа се индивидуи кои имаат претерано чувство за сопствената важност, силна потреба за восхит од другите и недостиг на емпатија кон чувствата и потребите на другите луѓе. Тие најчесто градат грандиозна слика за себе со уверување дека се „посебни“ во однос на опкружувањето и имаат постојана потреба за восхит и потврда од познатите, многу се склони кон манипулација и искористување на луѓето за лични цели кои многупати „им се добри се додека им одат по газот“. Нарцисите имаат силна чувствителност кон критиката како и љубомора или убедување дека другите им завидуваат.

Нарцисоидното нарушување на личноста е модел на грандиозност, кој започнува во раната зрелост и се појавува во различни ситуации од животот, но особено доаѓа до израз при промени кои резултираат со финансиска стабилност – нешто што е одличен тригер за засилување на нарушувањето.

Нарцисот не ја гради својата вредност врз вистинското јадро на личноста, туку врз „огледалото“ што другите му го даваат.

Нарцисот како по правило има проблем со својот партнер, бидејќи тие не сакаат здрава и самоуверена личност во својата близина, туку сакаат „слуга“ кој штом престане да им служи, станува проблем за нарцисите.

Нарцисоидниот манипулатор ја нема способноста да гледа на другите како на целосни личности. За него, луѓето се само алатки кои треба да ја хранат неговата гладна слика за себе. Љубовта и почитта што ги бара – всушност се подароци за нивниот егоистичен олтар.

Кога ќе му одземеш моќ односно кога ќе одбиеш да бидеш „слуга“ во неговото мало кралство, тој не само што ќе те отфрли – туку ќе те претвори во непријател.

Нарцисоидниот манипулатор, откако ќе те повреди, оди по луѓе и секоја средба или разговор ја користи за да ја обвинува жртвата на неговата манипулација дека го повредила.

Така ја менува вистината. Тој ја префрла вината и ја извртува стварноста, додека жртвата се чувствува изгубена, обесхрабрена и сомнителна во сопствената перцепција.

Тука се крие најголемата опасност: нарцисот не војува директно – тој војува преку лаги, полувистини и тивки труења на умот.

А вистинската сила на човекот е да ја зачува сопствената чистота. Да знае дека лагата никогаш не може да ја избрише вистината. И дека оној кој манипулира – всушност е најголем заробеник на сопственото празно срце.

Нарисоидните манипулатори сакаат да се прикажуваат како водачи / лидери, но разликата е што првите со свој пример даваат насоки на луѓето што одбрале да ги следат, додека нарцисите се обидуваат со манипулации да создадат следбеници кои ќе им се восхитуваат.
Во војска, водачот оди прв и ги предводи своите војници, подготвен прв да загине како пример за храброст. Нарцисите ги праќаат другите да гинат место нив.
Во фирма, водачот доаѓа прв и си заминува последен односно преку своето залагање во работата им дава пример на вработените како треба да се работи за напредокот на фирмата. Нарцисот дава насоки преку телефон уживајќи во удобноста на својата положба.
Во семејството, водачот најпрвин споделува со своите најблиски, а на крајот доколку остане за него си дозволува скромно да земе мал дел од заедничкото, додека нарцисот најпрвин гледа да си ги задоволи своите потреби, а потоа и потребите на останатите.

Со еден збор, водачот секогаш оди пред народот – но никогаш не бара народот да му биде слуга.
Тој го слуша срцето на луѓето и од него ја црпи својата сила. Водачот не се плаши да ја признае сопствената слабост, зашто знае дека вистинската моќ е во смирението.

Нарцисот, пак, никогаш не оди пред другите – тој оди над нив или зад нив.
Не затоа што е посилен, туку затоа што се плаши да застане рамо до рамо. За него, луѓето се огледала кои мораат да ја одразат неговата лажна величина.

Разликата е едноставна, но длабока:

  • Водачот ја гради заедницата.
  • Нарцисот ја троши заедницата.

Водачот ја остава својата светлина во другите.
Нарцисот им ја гасне светлината за самиот да изгледа посилен.

Среќата со пари не се купува

Ако срцето ти е тажно во тишината на твојата соба, ако душата ти се гуши во четирите ѕида полни со немир, тогаш ниедно место на светот нема да ти го подари мирот што го бараш. Ниту Малдивите, ни Сејшелите, ни Карибите. Ниту белиот песок, ниту тиркизната вода, ниту луксузот на скапите хотели и најскапите ресторани нема да ја потопат тагата што ја носиш во себе.

Не можеш да ја однесеш несреќата на одмор и да очекуваш таа да остане таму. Таа ќе патува назад и ќе се врати со тебе, во секој куфер, во секоја мисла, во секој здив. Зошто? Затоа што таа не е надвор од тебе. Таа е внатре во твојата душа.

Среќата не е дестинација. Таа не се купува со пари, не се украсува со филтри и лажни насмевки на социјалните мрежи. Среќата е состојба на духот, на карактерот, на начинот на кој живееш со себеси кога никој не те гледа, кога си дома, кога си сам/сама, кога е тивко.

Ако дома си немирен, тажен, огорчен, неусогласен со себеси, тоа е првиот знак дека работата што треба да ја завршиш не се наоѓа надвор, туку внатре – во тебе. Не менувај локации туку менувај го својот карактер. Не барај лек во нови места туку барај вистина во сопственото срце. Зашто не е важно каде одиш, туку кој оди таму со тебе.

Почни од дома. Не бегај од своите сенки туку осветли ги. Не крпи го ѕидот со шарени слики – среди ја пукнатината внатре во себе. И дури тогаш, кога срцето ќе стане мирно, каде и да одиш, ќе ти биде убаво. Не поради местото, туку поради мирот што ќе го понесеш.

Најтешката врата што треба да ја отвориш не е онаа на светот наоколу, туку онаа во себе. И не е лесно да се соочиш со сопствениот гнев, со стравовите што ги потиснуваш, со болките што ги туркаш под тепих додека се обидуваш да изгледаш „добро“. Но таму, токму во тие сенки, се крие вистинската трансформација.

Среќата не доаѓа кога ќе „избегаш“ од животот, туку кога ќе го прегрнеш. Кога ќе престанеш да бараш виновници и ќе почнеш да бараш одговорности. Кога ќе си признаеш дека не ти треба уште едно патување, уште еден ресторан, уште еден нов предмет, туку ти треба вистински контакт со самиот себе, со својата душа, со она што одамна го заборави заради брзината на денешниот свет.

Работи на карактерот. Секој ден. Како што се полева цвеќе. Со трпение, со љубов, со дисциплина. Зашто карактерот е темелот врз кој се гради вистинската среќа. Сè друго е само декор.

И запомни, светот не може да ти даде тоа што ти одбиваш да си го дадеш себеси.

Најпрво направи го домот мирен, душата тивка, срцето исправено и тогаш – дури и најобичниот ден во твоето маало ќе биде повреден од луксузното зајдисонце на крајот на светот.

30 години Буџинкан Македонија

Во секој здив што го вдишуваме во доџото, се наоѓа семето на преобразбата. Нинџутсу не е само вештина – тоа е животен Пат. Нинџутсу е повикот на душата што бара ред во хаосот, стабилност при промените и мир во движењето.

Упорноста не се мери со тоа колку долго можеш да стоиш исправен на нозе, туку колку пати ќе се подигнеш откако ќе паднеш. Доџото не ги бара најсилните, туку најистрајните. Тие што се враќаат повторно и повторно, иако нивното тело е обележано со рани, главата оптоварена со прашања, а срцето полно со стравови. Само тој што ќе собере храброст да продолжи ќе почне да го разбира вистинското значење на вештината. Нинџа не се станува со купување кимоно или со самодавање на некаква титула. Нинџа се станува преку многу пролиена пот, исплакани солзи и тихување во темнината поради самосознавање.

Лојалноста не значи слепа покорност. Таа е плод на доверба, култивирана со текот на времето. Во доџото не си никогаш сам. Секој чекор што го правиш, го правиш за себе, за својот учител, за своите соборци и за традицијата што те обликува. Лојалноста е врската што нè обединува во едно тело, во едно срце и во една волја.

Нинџутсу не е надмоќ, туку разбирање. Во борбата, ние не победуваме, туку се усогласуваме. Во секој противник препознаваме знаење. Во секој предизвик ја гледаме лекцијата.

Учител не е тој што знае сè, туку тој што е постојано ученик. Ученик не е тој што само слуша, туку тој што живее со отворено срце, чекори стабилно, а умот му е како вода – тивок, длабок и прилагодлив.

Во времето на брзо живеење, вистинскиот борец чекори бавно. Тој не брза да стигне, затоа што знае дека Патот нема крај. А во секој здив, во секој поклон, во секој поглед – воинот оддава почит кон тој што му го покажал Патот.

Биди упорен. Биди пред се лојален. Биди во хармонија. Само така ќе бидеш вистински дел од неверојатната вештина – Нинџутсу.

37 години Нинџутсу во Македонија. 30 години Буџинкан Македонија. Продолжуваме!!!

  • Игор Довезенски

Мукојоши 婿養子 — Посвојување на зетот

Денес ќе објаснам за една многу честа практика во Јапонија која влече корени уште од феудалното време (средниот век), но како културно и историски појава се задржала се до денес. Станува збор за практиката наречена “Мукојоши” (婿養子) или посвојување на зетот (сопругот на ќерката) во семејството на сопругата, при што тој го презема презимето на невестата и станува формален член на нејзиното семејство. Оваа појава е многу специфична за јапонското општество и има длабоки корени во традицијата и наследното право.

Практиката на Мукојоши има длабоки корени во феудалниот систем, каде што континуитетот на семејството бил од суштинска важност. Во јапонската култура, особено кај семејствата што имаат ие (家) — традиционално семејно домаќинство, најважно од се е да се задржи семејната линија, името и имотот.

Кога се применува?

Ако семејството нема син што би го продолжил семејното име, тогаш се посвојува зетот како машки наследник што ќе го зачува името и наследството. Тој станува правно дете на родителите на невестата. Но оваа пракатика се применува и кога семејството на невестата има длабоки историски корени, како и воинско или друго културно наследство или самурајско минато, па затоа е потребно да се осигура продолжувањето на семејната лоза. Во многу случаи, особено кај семејства што поседуваат компании (традиционални или модерни), Мукојоши се користи за да се обезбеди континуитет во управувањето со бизнисот. На пример, во познатите јапонски компании како Сузука и Киккоман, директори биле зетовците што го презеле името на семејството. Во многу случаи, дури и ако фамилијата има синови, семејството може да избере зет кој е добро квалификуван или има голем потенцијал да го наследи бизнисот или традицијата. Зетот треба да биде посвоен и формално и правно и да го смени своето презиме според презимето на сопругата и тогаш почнува да се води како член на семејството.

Јапонското општеството и ден-денес генерално ја гледа оваа постапка како практично и рационално решение, а не како „понижување“ на мажот (зетот).